Carpale tunnel syndroom.

Het carpale tunnel syndroom (CTS) wordt veroorzaakt door beknelling van de nervus medianus in het verloop van de carpale tunnel. Dit is een kanaal welke gevormd wordt tussen de polsbeentjes en een stevige band bindweefsel (ligament) ter hoogte van het begin van de handpalm. In dit kanaal of "tunnel" lopen de pezen van de vingers, maar dus ook deze zenuw. Er zijn verschillende oorzaken voor deze beknelling.

Vaak door verdikking van het ligament, maar ook tijdens de zwangerschap kunnen deze klachten optreden.​

Symptomen
Door druk op de nervus medianus ontstaat er een tintelend of pijnlijk gevoel thv de duim, wijs- en middelvinger en het binnenste deel van de ringvinger. Deze klachten treden vaak 's nachts op. Op termijn kunnen gevoelsstoornissen en krachtsverlies optreden. De pijn kan soms ook opstijgen tot de onderarm, en zeer zelden kan deze pijn zelfs tot in de schouders lopen.​

Uw arts zal u eerst fysiek onderzoeken. Vaak is aan de hand van uw verhaal en het klinische onderzoek het beeld vaak al duidelijk, maar vaak kiest men om een zenuwgeleidingsonderzoek (EMG) te doen om tot meer nauwkeurige diagnostiek te komen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om het verschil tussen een carpale tunnel syndroom en cervicale zenuwwortelbeknelling te kunnen maken. Soms is het ook nodig om een echografie uit te voeren.

Behandeling
In sommige gevallen kan initieel gekozen worden voor een niet-operatieve behandeling, met infiltratie van de carpale tunnel met pijnstillende en ontstekingsremmende stoffen. Soms wordt ook gekozen voor een polsbrace.

Bij aanhoudende last, uitgesproken symptomen of beginnende schade aan de zenuw wordt resoluut voor een operatie gekozen.

Operatie: carpal tunnel release
Meestal wordt deze ingreep onder lokale verdoving in ons dagziekenhuis uitgevoerd. De hand wordt plaatselijk verdoofd door een inspuiting ter hoogte van de pols. Hierbij zal de pols volledig verdoofd zijn. Het verdikte ligament wordt dan opengemaakt via een snede (ongeveer een 3-4cm) thv de pols. Op die manier wordt het "dak" van de carpale tunnel permanent geopend, zodat deze zenuw vrij komt te liggen.

Deze ingreep duurt ongeveer een half uur.

De hechtingen worden na 10 dagen bij ons op de raadpleging verwijderd. U mag gedurende 2 weken geen zware inspanning met de geopereerde hand uitvoeren. Het is wel belangrijk om met de vingers te blijven bewegen.

Vervolgens komt u na 6 weken op raadpleging met bespreking van het algemene resultaat.

Steven Albrecht

Creative Designer | Interior | Graphic Design | #CreativeRescues